Bij twijfel … doe wat Aristoteles, Shakespeare, Blake, Wordsworth, Coleridge, Keats, Byron, Hazlitt, Darwin, Emerson, Thoreau, Whitman en Muir deden. Maak een wandeling. Het verheldert je geest en het wekt je schrijflust op. (George Ellison, ‘Dealing with the dreaded writer’s block’, Smokey Mountain News, 2015)
Wat is een writer’s block? Je produceert en selecteert simultaan en je combineert convergente en divergente taken. Het resultaat: je brein heeft amper gelegenheid optimale informatiedichtheid te benaderen. Je brein stokt als het ware. (Freerk Teunissen, gebaseerd op Ap Dijksterhuis, Het slimme onbewuste, 2007)
Zet een wekker en schrijf. Houdt je pen in beweging: blijf schrijven. Schrijf volzinnen. Als je het even niet weet, dan schrijf je ‘Wat ik eigenlijk bedoel is …’ en dat vul je aan. Stoppen, schrappen en teruglezen zijn verboden. Vraaggestuurd associatief schrijven. (Edward deBono en Flower&Hayes)
Wat weten Jacques d’Ancona, Aleid Truijens en Brenda van Osch over schrijven? En hoe helpt hun in de praktijk opgedane kennis jou? Bijeenkomst 1 gaat over structuur in tekst.
De handouts van bijeenkomst 1
Voorbereiding voor bijeenkomst 2
- Schrijf een betogende tekst van 400 woorden
- Lever een tekst aan van eigen hand
- Lees hoofdstuk 1, 2 & 3 van Tekststructuur
- Je krijgt af en toe een mail met een >5-minuten-opdracht
Hoe pas je de kennis over structuur toe in je eigen werk? Bijeenkomst 2 gaat over structuur in tekst.
De handouts van bijeenkomst 2
Voorbereiding voor bijeenkomst 3
- Herschrijf je betogende tekst van 400 woorden: zorg voor een effectieve structuur
- Lees de hoofdstukken 4, 5 & 6 van Tekststructuur
- Je krijgt af en toe een mail met een >5-minuten-opdracht
Voorbereiding voor bijeenkomst 4
- In groepjes: neem een tekst van Hobeon en pas de inzichten van de training toe
- Schrijf een tekst waarin je een voorstel doet van 150 woorden waarin je Lakoff en Cialdini verwerkt
- Je krijgt af en toe een mail met een >5-minuten-opdracht
Schrijf je:
“Is u door mijzelve inmiddels al de vraag voorgelegd of ik u niet van dienst zou kunnen zijn door u, benevens uw Choucroute Ensemble de Paris, een Tulipe de la Garde Blanc te offreren.”
Of schrijf je:
“Wilt u witte wijn bij uw zuurkool?”
Bijeenkomst 4 gaat over de zin en onzin van leesbaarheidskillers.
De handouts van bijeenkomst 4
Voorbereiding voor bijeenkomst 5
- Je betogende tekst: verbeter de structuur en elimineer alle leesbaarheidskillers
- In groepjes: presenteer 3 inzichten die je met je groep hebt toegepast op een tekst van Hobéon
- Je krijgt af en toe een mail met een >5-minuten-opdracht
Extra opdrachten
Hoe verander je een zin met een lijdende vorm in een actieve zin? Herken je zenderoordelen en wat gebeurt er als je ze vervangt? Links vind je extra opdrachten. Maak ze. Vergelijk daarna je werk met de antwoorden die je aan de rechterkant aantreft. Worden teksten beter als je consequent in het voordeel van de lezer schrijft?
De handouts van bijeenkomst 5
- De presentatie
- Overleeft jouw tekst de 30-seconden-test?
Voorbereiding voor bijeenkomst 6
- Verbeter je teksten
- Lees de teksten van je collega’s
- Bespreek met twee collega’s je eigen teksten
Elk einde is een nieuw begin. Is dat een zin uit een bekend liedje, een eeuwenoude wijsheid of betekent het dat je tijdens bijeenkomst 6 van de schrijftraining opnieuw je doelen bepaalt?
De handouts van bijeenkomst 6
- De presentatie
- Lakoff en Cialdini in een tekst over een gezondheidscheck
- Analyse van teksten van deelnemers